Edition

The editors of ZfE are in charge of the series “Edition ZfE“. Original manuscripts are published here in line with the strict standards applied to the quality of publications in ZfE. The series publishes top quality, expert-reviewed manuscripts on current findings and developments in education science and research. As the number of such contributions exceeds the publishing capacity of the journal ZfE, “Edition ZfE” gives leeway in this regard.

The selection of topics by the editors assures that the contributions to the series as well as contributions in ZfE represent the interdisciplinary character of comprehensive education science that focuses on the entire lifespan of human beings. A targeted acceptance of international contributions guarantees linkage to educational scientific developments beyond Germany. Readers of “Edition ZfE” thus have an additional source of information that presents them with important international and interdisciplinary developments in a large realm of education science in a reliable, factual, and apprehensible manner.

Scheiter, K., & Gogolin, I. (Hrsg.) (2023). Bildung für eine digital Zukunft. Reihe Edition ZfE, Volume 15. Wiesbaden: Springer VS.

Grotlüschen, A., Buddeberg, K., & Solga, H. (Hrsg.) (2023). Interdisziplinäre Analysen zur LEO – Studie 2018 – Leben mit geringer Literalität. Vertiefende Erkenntnisse zur Rolle des Lesens und Schreibens im Erwachsenenalter. Reihe Edition ZfE, Volume 14. Wiesbaden: Springer VS.

Scheunpflug, A., Wulf, C., & Züchner, I. (Hrsg.) (2022). Kulturelle Bildung. Reihe Edition ZfE, Volume 12. Wiesbaden: Springer VS.

Brandt, H., Krause, M., & Usanova, I. (Hrsg.) (2022). Language Development in Diverse Settings: Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt “Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf“ (MEZ). Reihe Edition ZfE, Volume 11. Wiesbaden: Springer VS.  

Lazarides, R., & Raufelder, D. (Hrsg.) (2021). Motivation in unterrichtlichen fachbezogenen Lehr-Lernkontexten: Perspektiven aus Pädagogik, Psychologie und Fachdidaktiken. Reihe Edition ZfE, Volume 10. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-31064-6

Ulrich, I., & Gröschner, A. (Hrsg.) (2020). Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende. Reihe Edition ZfE, Volume 9. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-24209-1

Schrader, J., Ioannidou, A., & Blossfeld, H.-P. (Hrsg.) (2020). Monetäre und nicht monetäre Erträge von Weiterbildung: Monetary and non-monetary effects of adult education and training. Reihe Edition ZfE, Volume 7. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-25513-8

Blatter, K., Groth, K., & Hasselhorn, M. (Hrsg.) (2020). Evidenzbasierte Überprüfung von Sprachförderkonzepten im Elementarbereich. Reihe Edition ZfE, Volume 6. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-26438-3

Gogolin, I., Hannover, B., & Scheunflug, A. (Hrsg.) (2020). Evidenzbasierung in der Lehrkräftebildung. Reihe Edition ZfE, Volume 4. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-22460-8

Blossfeld, H.-P., & Roßbach, H.-G. (Hrsg.) (2019). Education as a Lifelong Process: The German National Educational Panel Study (NEPS). Series Edition ZfE, Volume 3. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-23162-0

Kramer, J., Neumann, M., & Trautwein, U. (Hrsg.) (2016). Abitur und Matura im Wandel: Historische Entwicklungslinien, aktuelle Reformen und ihre Effekte. Reihe Edition ZfE, Volume 2. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-11693-4

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Pant, H.A., Kuhn, C., Lautenbach, C., & Toepper, M. (Hrsg.) (2016). Messung akademisch vermittelter Kompetenzen von Studierenden und Hochschulabsolventen: Ein Überblick zum nationalen und internationalen Forschungsstand. Reihe Edition ZfE, Volume 1. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-10830-4