ZfE
Sonderheft 3-04
[Special Issue 3-04]
PISA und die Konsequenzen für die erziehungswissenschaftliche Forschung
[PISA and the Implications for Educational Science Research]

Jürgen Baumert, Dieter Lenzen, Rainer Watermann, Ulrich Trautwein

Vorwort vom Herausgeber
[Foreword from the Editors]

5

Hans-Günther Rossbach

Kognitiv anregende Lernumwelten im Kindergarten
[Cognitively Stimulating Learning Environments in Kindergartens]

9

Elsbeth Stern / Kornelia Möller

Der Erwerb anschlussfähigen Wissens als Ziel des Grundschulunterrichts
[The Acquisition of Connecting Knowledge as the Main Objective of Primary Education]

25

Elke Wild

Häusliches Lernen - Forschungsdesiderate und Forschungsperspektiven
[Home Learning – Research problems and perspectives]

37

Christian Lüders

PISA und die Konsequenzen für die erziehungswissenschaftliche Kinder- und Jugendhilfeforschung
[PISA and the Consequences for Educational Research Relating to Children and Young People]

65

Bettina Hannover

Gender revisited: Konsequenzen aus PISA für die Geschlechterforschung
[Gender Revisited: Consequences of PISA for Gender Research]

81

Ingrid Gogolin

Zum Problem der Entwicklung von "Literalität" durch die Schule. Eine Skizze interkultureller Bildungsforschung im Anschluss an PISA
[On the Problem of Developing Literacy at School. A Sketch of Intercultural Educational Research After PISA]

101

Fritz C. Staub

Fachspezifisch-Pädagogisches Coaching: Ein Beispiel zur Entwicklung von Lehrerfortbildung und Unterrichtskompetenz als Kooperation
[Subject-specific Pedagogic Coaching: An example of the development of teacher training and teaching competencies as cooperation]

113

Jürgen Baumert, Werner Blum, Michael Neubrand

Drawing the lessons from PISA 2000 - Long-term research implications: Gaining a better understanding of the relationship between system inputs and learning outcomes by assessing instructional and learning processes as mediating factors

143

Hans-Peter Langfeldt, Tanja Nieder

Subjektive Lerntheorien von Lehramtsstudierenden - ein Forschungsprogramm zur Qualitätsverbesserung in der universitären Lehrerausbildung
[Teacher Trainees’ Subjective Theories of Learning – A research program to improve the quality of university teacher training]

159

Cornelia Gräsel, Ilka Parchmann

Die Entwicklung und Implementation von Konzepten situierten, selbstgesteuerten Lernens
[The Development and Implementation of Concepts for Situated and Self-orientated Learning]

171

Olaf Köller

Schulische Leistungen am Ende der gymnasialen Oberstufe: Wichtige Ressourcen für den Übergang ins Studium und eine erfolgreiche Berufskarriere?
[School Performance at the End of Secondary School (Gymnasium): Important resource for the transition to university education and a successful professional career?]

185

Jutta Allmendinger, Hans Dietrich

PISA und die soziologische Bildungsforschung
[PISA and Sociological Education Research]

201

Joomla templates by Joomlashine