ZfE
Sonderheft 15-2011
[Special Issue 15-2011]
Ganztagsschule - Neue Schule? Eine Forschungsbilanz
[All-day school - New school? A state of research]
Einleitung
[Introduction]

Ludwig Stecher, Heinz-Hermann Krüger, Thomas Rauschenbach

1 Ganztagsschule – Neue Schule? Einleitung
[All-day school—a new school? Introduction]
» online: Springer Link

1

Arbeiten in und mit der Ganztagsschule
[Working in and with all-day schools]
Klaus-Jürgen Tillmann
2 Die Steuerung von Ganztagsschulen. Zum Verhältnis von Schulautonomie, freien Anbietern und staatlicher Regulierung
[The governance of all-days schools. The relationship of school autonomy, independent service providers and governmental regulation]
» online: Springer Link

11

Heinz Günter Holtappels, Karin Lossen, Lea Spillebeen, Katja Tillmann

3 Schulentwicklung und Lehrerkooperation in Ganztagsschulen. Konzeption und Entwicklungsprozess als förderliche Faktoren der Kooperationsentwicklung?
[School development and teacher-cooperation in all-day schools. Conception and development process as supportive factors for cooperation?]
» online: Springer Link

25

Vanessa Dizinger, Kathrin Fussangel, Oliver Böhm-Kasper

4 Lehrer/in sein an der Ganztagsschule: Neue  Kooperationsanforderungen – neue Belastungen?
[Being a teacher in all-day schools: new types of cooperation and stress experience?]
» online: Springer Link

43

Thomas Olk, Karsten Speck, Thomas Stimpel

5 Professionelle Kooperation unterschiedlicher Berufskulturen an Ganztagsschulen – Zentrale Befunde eines qualitativen Forschungsprojektes
[Professional cooperation among different profession cultures at all-day schools—Essential results of a qualitative research project]
» online: Springer Link

63

Ulrich Deinet
6 Jugendarbeit als Brücke zwischen Ganztagsschule und Bildungslandschaft
[Youth work as a bridge between full-day schools and the educational landscape]
» online: Springer Link

81

Bettina Arnoldt
7 Was haben die Angebote mit dem Unterricht zu tun? Zum Stand der Kooperation
[The connection between lessons and extracurricular activities: The level of cooperation]
» online: Springer Link

95

Christine Wiezorek, Sebastian Stark,  Benno Dieminger

8 „Wissen Sie, die Infrastruktur ist einfach nicht so, dass ich aus dem Vollen schöpfen kann“ – Ganztagsschulentwicklung in ländlichen Räumen
[“You must know the infrastructure of rural areas is really not such that I can draw on abundant  resources”—Development of all-day schools in rural areas]
» online: Springer Link

109

Lernen in der Ganztagsschule
[Learning in all-day schools]

Stephan Maykus, Wolfgang Böttcher, Timm Liesegang, André Altermann

9 Individuelle Förderung in der Ganztagsschule. Theoretisch-empirische Reflexionen zu Anspruch und Konsequenzen eines (sozial-) pädagogischen Programms im professionellen Handeln
[Individual student advancement at full-time schools – Theoretical and empirical reflections as to requirements and consequences of a (socio-) pedagogical program in professional behavior]

» online: Springer Link

125

Hans Peter Kuhn, Natalie Fischer

10 Zusammenhänge zwischen Schulnoten und problematischem Sozialverhalten in der Ganztagsschule: Entwickeln sich Ganztagsschüler/-innen besser?
[Correlations between GPA and problem behavior at all-day schools: do all-day students develop better?]
» online: Springer Link

143

Heinz Reinders, Ingrid Gogolin, Anne Gresser, Simone Schnurr, Jule Böhmer, Nina Bremm

11 Ganztagsschulbesuch und Integration von Kindern mit Migrationshintergrund im Primarbereich: Erste Näherungen an empirische Befunde einer vergleichenden Untersuchung
[Full-time schooling and integration of migrant students in primary schools: first approximations to empirical results of a comparative research project]
» online: Springer Link

163

Christine Steiner, Natalie Fischer

12 Wer nutzt Ganztagsangebote und warum?
[Who is using the all-day activities, and why?]
» online: Springer Link

185

Leben mit der Ganztagsschule
[Living with all-day schools]

Sabine Andresen, Martina Richter, Hans-Uwe Otto

13 Familien als Akteure der Ganztagsschule. Zusammenhänge und Passungsverhältnisse
[Families as actors in all-day schools. Relations and cultural fit]
» online: Springer Link

205

Nicole Börner
14 Ganztagsschule und ihre Auswirkungen auf Familien
[All-day school and the influences it has on families]
» online: Springer Link

221

Rimma Kanevski, Maria von Salisch

15 Fördert die Ganztagsschule die Entwicklung sozialer und emotionaler Kompetenzen bei Jugendlichen?
[Does the all-day school support the development of social and emotional competencies among adolescents?]
» online: Springer Link

237

Joomla templates by Joomlashine