ZfE  Sonderheft 13-2011
[Special Issue 13-2011]
Umbau des Bildungswesens. Bildungspolitische Großreformprojekte und ihre Effekte
[Transforming Education. Large-scale Reform Projects in Education Systems and their Effects]
I. Editorial

Ingrid Gogolin, Jürgen Baumert, Annette Scheunpflug

"Transforming education". Large-scale reform projects and their effects - German an international experience.
[Die Umsetzung von Bildungsreformen - Groß angelegte Reformen und ihre Wirkung - Deutsche und internationale Erfahrungen]

1

II. Controversies on the effects of test-based accountability

Daniel Koretz

Lessons from test-based education reform in the U.S.
[Erfahrungen mit testbasierten Bildungsreformen in den USA]

9

Anton Béguin, Melanie Ehren

Aspects of accountability and assessment in the Netherlands
[Aspekte der Rechenschaftslegung und Bildungsevaluation in den Niederlanden]

25

Ludwig Stecher

All-day School - Quo vadis? Some remarks on the development of all-day schools in Germany
[Ganztagsschule - Quo vadis? Einige Anmerkungen zur Entwicklung der Ganztagsschule in Deutschland]

37

Gjert Langfeldt The rationality of large scale reforms: 'Scandinavian neo-institutionalism' as an example
[Die Rationalität groß angelegter Reformen. "Skandinavischer Neuinstitutionalismus" als ein Beispiel]

51

Sverker Lindblad Turn taking in large-scale reforms: re-modelling welfare state education in Sweden
[Eine Wende in einer groß angelegten Bildungsreform: Neugestaltung des wohlfahrtsstaatlichen Bildungswesens in Schweden]

67

Pamela Sammons Improving schools and raising standards. The impact of standards based educational reforms in England
[Bessere Schulen, höhere Standards - Der Einfluss standardbasierter Bildungsreform in England]

83

Peter Tymms Evidence? The impact of large-scale reform in England
[Evidenzen? Die Auswirkungen groß angelegter Reform in England]

105

III. Governance and its ethic and financial challenges
Norbert Maritzen

On the advantage and disadvantage of educational monitoring in a federal system
[Über Nutzen und Nachteil des Bildungsmonitorings in einem föderalen System]

117

Klaus Klemm    

(Neue) Modelle der Steuerung: Bildungsfinanzierung
[(New) Models of governance: financing of education]

137

IV. Enhancing educational research quality
Andrew Pollard, Mary James

The UK's teaching and learning research programme (TLRP). Strategies and contributions to large-scale reform
[Das britische Lehr- und Lernforschungsprogramm TLRP - Strategien und Beiträge zur groß angelegten Reform]

149

Manfred Nießen Building structures by research funding? DFG's programme in the field of empirical research in education
[Strukturbildung mit Mitteln der Forschungsförderung? - Die DGF-Förderinitiative "Empirische Bildungsforschung"]

161

Joomla templates by Joomlashine